Hooligan, bouncer, gangster, legend.


"Väldigt våldsamt, väldigt coolt", "Kanonskådisar", "Obehaglig som F-N", "Enormt underhållande". Fyra stjärnor rakt igenom. Den sanna historien om Storbritanniens mest fruktade gangster - RISE OF THE FOOTSOLDIER.

Från huligan på Essex gator och ledare för en av Englands mest fruktade fotbollsfirmor, till centralgestalt inom den organiserade brottsligheten - möt den ökände Carlton Leach under tre blodiga decennier. I slutet av 1980-talet satte Leach och hans vänner skräck i både polis och konkurrerande firmor med sin skoningslösa brutalitet. När ravescenen slog igenom började gänget bygga upp sitt nätverk av kriminalitet och Leach avancerade snabbt mot toppen. Footsoldier - En gangster historia är tung som Maffiabröder och rå som Football Factory, en stenhård skildring av den undre världen, som kulminerar i en av de värsta uppgörelserna någonsin i Storbritannien. Based on the true story of the infamous Rettendon Range Rover murders.

Så vad tyckte jag? Att den var så brutal och våldsam som väntat? Absolut. Denna film innehåller några av det värsta våldscenerna jag sett i mitt liv. Det tar aldrig slut, utan blir bara värre och värre ju länge in i filmen man kommer. Handlingen kan inte ändras med tanke på att det faktiskt är en biografi av Carlton Leach. Och det är nog även det den räddas av, att den just är baserad på verkliga händelser. Missförstå mig rätt. Jag tycker att denna film var grymt bra och definitivt värd att se, men samtidigt kände jag stundtals under filmens gång att själva konceptet helt saknar poäng. Lite för mycket brutalitet, blod och meningslösa mord. Men och andra sidan så var det hans val av levnads sätt under den tiden.Vad jag anser vara idioti är för andra en fråga om makt och respekt, som i det här fallet. Football Factory är dock en svårslagen film, fortfarande obesegrad, trots sin ålder. Fortfarande min favorit i kategorien gällande fotbolls relaterade filmer. Att jämföra GS Hooligans och Footsoldier är inte heller lätt. Denna är mer rå, GSH har en starkare handling. Där handlar det inte enbart om att vinna, bli störst i stan, utan mycket om gemenskap och revansch på livet. En seriös varning för att avrunda, Rise of a Footsoldier är verkligen inget att rekommendera till känsliga personer. Jag tål mycket. Men situationer uppstod då även jag ryckte till, mådde illa och var tvungen att kisa.

"I was a married man but football was my mistress and I played away every weekend" - Carlton Leach.



Kommentarer
Postat av: - ● Rebecca ● -

Jo jag förstår att d e svårt.



Ska verkligen bli jätte skönt att få börja jobba.

D skönaste e nog att börja dra in pengar så jag kan börja leva igen o inte leva på minimum.

Betala tebax alla skulder o få d off my chest! såååå underbart!



Säg till när d blir klubb,vi vill festa! haha

2008-12-02 @ 09:08:51
URL: http://blekblondinsdagbok.blogg.se/
Postat av: C

Nja inte direkt, men jag orkar inte ens bry mej langre jag lever mitt liv har det funkar forsoker att inte tanka pa det. Det ar ju inte direkt som att jag har det daligt har jag saknar ju bara alla. Forsoker att tanka pa alla ganger jag har velat slappa en atombomb i Satra och uttrota hela stallet da blir det lite battre HAHA

2008-12-03 @ 15:06:20
URL: http://tredjenovember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0